Baia ca spațiu pentru mai mulți utilizatori – trendul „Busy Bathroom”

Pop up my Bathroom | Kommunikation 2013

Baia de mâine acceptă funcții comunicative și servește ca un punct focal pentru îngrijirea personală și pentru socializare cu cei apropiați. De câțiva ani, băile au fost promovate ca „spa-uri private” pentru relaxare individuala. În același timp, baia include mai nou o gamă tot mai mare de soluții pentru utilizare duală și facilități integrate de fitness. Ca atare, într-un astfel de loc e firesc să te vezi și cu ceilalți ai casei, nu? Specialiștii în trenduri de la ISH, cel mai mare târg de sanitare din lume desfășurat la Frankfurt o dată la doi ani, au identificat un trend al amenajării băilor viitorului – baia ca spațiu de socializare și l-au denumit Busy Bathroom.

Un număr tot mai mare de produse sanitare răspund la nevoia de a fi utilizate, în același timp, de către mai multe persoane. Astfel se preconizează un nou tip de baie pentru viitor, dedicat familiștilor și persoanelor sociabile: o cameră spațioasă, multifuncțională, care oferă loc pentru activități dedicate mai multori utilizatori. Astfel, baia se preconizează a deveni un „punct fierbinte” în atmosfera de acasă.

Pop up my Bathroom | Kommunikation 2013

În afară de retragere, relaxare și confort personale, ambianța sofisticată a băilor proiectate pentru viitor va fi un cadru inedit de comunicare. Ne-am obișnuit să închidem ușa în urma nostră atunci când mergem în baie, dar cine are copii știe că acest lucru uneori chiar nu este posibil. Este interesant faptul că noțiunea de baie ca un loc de retragere este o invenție modernă. În Antichitate, băile chiar erau publice. Acum, această idee a fost actualizată și spațiului de locuit, grație unor game tot mai largi de produse pentru baie, care permit a fi utilizate în comun.

Pop up my Bathroom | Kommunikation 2013

Dimensiunea socială apare astfel din nou în spațiul băii. Un rol important în asta îl joacă și tradiția europeană a băilor publice, care continuă să încorporeze și soluții din alte culturi, cum ar fi hammam-ul, baia ca un loc de întâlnire.

Pop up my Bathroom | Kommunikation 2013

Nu e mult timp de când s-a renunțat la ideea de „camera principală”, de salon formal în favoarea unei camere de zi plină de viață, unde toți membrii familiei se pot bucura de timpul lor împreună. S-a început cu deschiderea bucătăriei spre living și zonă de luat masa, o soluție relativ recentă. Dar deja, conform stilului de viață modern, arhitecții și designerii proiectează băile ca zone mai mult sau mai puțin deschise. Spre exemplu, la vedere în dormitor, deschise spre grădină sau chiar deschise către zona de zi.

Pop up my Bathroom | Kommunikation 2013

Alternativa viitorului la o baie deschisă? Este o baie la vedere pentru toată lumea. De fapt, nu există nici o nevoie de planificare a unei băi inovatoare pentru a merge atât de departe cu acest concept. Este suficient pentru a contempla ideea de deschidere a acestui spațiu foarte personal pentru utilizarea de către mai multe persoane în același timp. De aici și ideea trendului „Busy Bathroom” – un loc plin de activitate, de viață. Similar bucătăriei, baia este un loc al rutinei zilnice în care, pe lângă satisfacerea nevoilor existențiale, cum ar fi consumul de hrană – în cazul bucătăriei – și igienă în cazul băii, ne satisface, de asemenea, și nevoia noastră de comunicare și socializare.

În baie, nu avem grijă doar de noi înșine, ci și de alții. Îi ajutăm pe copii noștri să se spele pe dinți, îi îmbăiem, îi frecăm spatele partenerului nostru sau părinților noștri. Și chiar și atunci când ești tu în baie, e foarte posibil să intre peste tine un membru al familiei să se spele la lavoar, să se aranjeze în oglindă sau să facă fitness, în cazul în care aparatul este aici. Dar trebuie să vezi baia ca fiind separată de locul de wc. El rămâne ascuns și separat ca și încăpere.

Pop up my Bathroom ISH 2013 (ISH13_VDS_T1_0106)

Baia viitorului devine clar locul unde ne sunt aproape cei dragi, unde ne manifestăm afecțiunea și să căutăm confirmarea afectivă din partea familiei, partenerului și a prietenilor. Practic, suntem așa de ocupați încât vom valorifica timpul dedicat igienei, sportului și relaxării ca timp de socializare împreună cu ceilalți. E clar o busy baie, nu?

Foto: Constantin Meyer,VDS